পরিচ্ছেদঃ
الضحى (দ্বোহা) অর্থ সকালবেলা বা দিনের প্রথম প্রহর। হাদীসে ইশরাক ও চাশত উভয় নামাযকে বুঝাতে ’সালাতুয দ্বোহা’ শব্দ এসেছে। সূর্য উদয়ের সময় নিষিদ্ধ ওয়াক্তের পর হতে সূর্য পশ্চিম আকাশে হেলে যাওয়ার পূর্ব পর্যন্ত সময়কে দ্বোহা বলা হয়।
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম ৪ রাক’আত চাশতের সালাত আদায় করতেন:
২১৬. মু’আযা (রাঃ) হতে বর্ণিত। তিনি বলেন, আমি আয়েশা (রাঃ) কে জিজ্ঞেস করলাম যে, নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কি চাশতের সালাত আদায় করতেন? উত্তরে তিনি বললেন, হ্যাঁ- ৪ রাক’আত সালাত আদায় করতেন। আল্লাহ চাইলে কখনো কখনো বেশিও পড়তেন।[1]
حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ الطَّيَالِسِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ، عَنْ يَزِيدَ الرِّشْكِ ، قَالَ : سَمِعْتُ مُعَاذَةَ ، قَالَتْ : قُلْتُ لِعَائِشَةَ : أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الضُّحَى ؟ قَالَتْ : " نَعَمْ ، أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ , وَيَزِيدُ مَا شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ " .
Mu'aadhah Radiyallahu 'Anha says: "I asked 'Aayeshah, 'Did Rasulullah Sallallahu'Alayhi Wasallam perform the salaatut duha (chaast prayers) ?" She replied: "Yes, he performed four rak'ahs (the least), and added to it the amount Allah Ta'aala willed".
Salaatut duha is a nafl devotion, therefore at least two rak'ahs could be performed. More could be added to it, if the heart wills, which has no end. It has been ascertained that Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam performed up to twelve rakahs. Some are of the opinion, that it has been ascertained that Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam only performed eight rak'ahs. But one has certainly been encouraged in a narration to perform up to twelve rak'ahs.
পরিচ্ছেদঃ
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম ৬ রাক’আতও চাশতের সালাত আদায় করতেনঃ
২১৭. আনাস ইবনে মালিক (রাঃ) থেকে বর্ণিত। রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম ৬ রাক’আত চাশতের সালাত আদায় করতেন।[1]
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى ، قَالَ : حَدَّثَنِي حَكِيمُ بْنُ مُعَاوِيَةَ الزِّيَادِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا زِيَادُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ الرَّبِيعِ الزِّيَادِيُّ ، عَنْ حُمَيْدٍ الطَّوِيلِ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ : " أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , كَانَ يُصَلِّي الضُّحَى سِتَّ رَكَعَاتٍ " .
Anas Radiyallahu 'Anhu reports: "Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam performed six rak'ahs of the salaatut duha".
Due to different times, different number of rak'ahs have been narrated regarding the salaatut duha of Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam. Therefore there will be no contradiction between them. For this reason the 'ulama have written that at least two rak'ahs, and it is best that eight or twelve rak'ahs be performed. It has been narrated that Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alahi Wasallam usually performed eight rak'ahs.
পরিচ্ছেদঃ
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম মক্কা বিজয়ের দিন ৮ রাক’আত চাশতের সালাত আদায় করেছিলেনঃ
২১৮. আবদুর রহমান ইবনে আবু লায়লা (রাঃ) থেকে বর্ণিত। তিনি বলেন, একমাত্র উম্মে হানী (রাঃ) ছাড়া কেউই রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কে চাশতের সালাত আদায় করতে দেখেছেন বলে আমাকে বলেননি। উম্মে হানী (রাঃ) আমাকে বলেছেন যে, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম মক্কা বিজয়ের দিন আমার ঘরে আসেন এবং গোসল করে ৮ রাক’আত সালাত আদায় করেন। এর চেয়ে সংক্ষিপ্ত আকারে সালাত আদায় করতে আমি আর কখনো দেখিনি। অবশ্য তা সত্ত্বেও তিনি যথারীতি রুকূ-সিজদা আদায় করেছেন।[1]
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى ، قَالَ : حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا شُعْبَةُ ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مُرَّةَ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي لَيْلَى ، قَالَ : مَا أَخْبَرَنِي أَحَدٌ ، أَنَّهُ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الضُّحَى إِلا أُمُّ هَانِئٍ ، فَإِنَّهَا حَدَّثَتْ " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ فَاغْتَسَلَ فَسَبَّحَ ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ مَا رَأَيْتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , صَلَّى صَلاةً قَطُّ أَخَفَّ مِنْهَا ، غَيْرَ أَنَّهُ كَانَ يُتِمُّ الرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ " .
'Abdurrahmaan bin Abi Layla RA. (a Taabi'ee) reports: "None had given me the news that they had observed Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam perform the salaatut duhah besides Ummi Haani. She said: Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam came to her house, the day Makkah was
conquered. He performed ghusl (bath), then performed eight rak'ahs. I did not observe Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam perform any salaah shorter than these, despite him performing every ruku' and sajdah properly"'. (He did not perform the ruku' and saidah haphazardly because the salaah was short).
আবদুর রহমান ইবনে আবু লায়লার উক্তি আমাকে উম্মু হানী (রাঃ) ছাড়া আর কেউ রাসূলুল্লাহ (সাঃ) -কে চাশতের সালাত আদায় করতে দেখেছেন বলে অবহিত করেননি- এর দ্বারা একথা প্রমাণিত হয় না যে, উম্মু হানী (রাঃ) ছাড়া অন্য কোন সাহাবী চাশতের সালাত সম্পর্কে জানতেন না। ইবনে জারীর (রহ.) বলেছেন, চাশতের সালাত সম্পর্কিত হাদীসসমূহ মুতাওয়াতির পর্যায়ভুক্ত। এটা হতে পারে যাদেরকে আবদুর রহমান ইবনে আবী লায়লা জিজ্ঞেস করেছেন, তাদের মাঝে উম্মু হানী (রাঃ) ছাড়া আর কেউ দেখেননি।
'Abdurrahmaan RA. saying that none besides Sayyiditina Ummi Haani Radiyallahu 'Anha narrated this hadith, does not necessarily mean that no other Sahaabi knew about this. In this chapter the narration of a few Sahaabah Radiyallahu 'Anhum are mentioned. Ibn Jareer RA. says: 'So many ahaadith have been narrated on salaatut duha that it reached the stage of tawaatur (unbroken chain of authentic narrators). It has already been stated that nineteen Sahaabah Radiyallahu 'Anhum narrated about this salaah. It may be that those people did not have information that from whom did 'Abdurrahmaan RA. investigate about this salaah. There is no perplexity in this. Some 'ulama are of the opinion that the salaah mentioned in the hadith under discussion, was not the salaatut duha, but a prayer of thanks on the conquering of Makkah. It was the practice of Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam when an event of happiness occurred, to perform salaatus shukr (prayer of thanksgiving). It may also be possible that these eight rak'ahs included both the Salaatut duha and salaatus shukr.
পরিচ্ছেদঃ
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম সফর থেকে ফিরে আসলে আগে সালাত আদায় করতেন:
২১৯. আবদুল্লাহ ইবনে শাকীক (রহঃ) থেকে বর্ণিত। তিনি বলেন, আমি আয়েশা (রাঃ) কে জিজ্ঞেস করলাম, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কি চাশতের সালাত আদায় করতেন? তিনি বললেন, কোন সফর হতে ফিরে আসলে সালাত আদায় করতেন।[1]
حَدَّثَنَا حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، قَالَ : حَدَّثَنَا كَهْمَسُ بْنُ الْحَسَنِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَقِيقٍ ، قَالَ : قُلْتُ لِعَائِشَةَ : أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الضُّحَى ؟ قَالَتْ : " لا , إِلا أَنْ يَجِيءَ مِنْ مَغِيبِهِ " .
'Abdullah bin Shaqeeq relates: "I enquired from 'Aayeshah, that did
Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam perform the salaatut duha?". She replied: "No he did not regularly perform it, but when he returned from a journey he performed it".
রাসূলুল্লাহ (সাঃ) এর এটা অভ্যাস ছিল যে, সফর থেকে প্রত্যাবর্তন করলে সকাল বেলা মদিনায় প্রবেশ করতেন এবং সর্বপ্রথম মসজিদে গিয়ে নফল সালাত আদায় করতেন।
It was the noble habit of Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam that whenever he returned to Madinah Munawwarah, he entered the city in the morning. He first entered the masjid and performed nafl prayers. This reply of Sayyiditina 'Aayeshah Radiyallahu 'Anha is the opposite of what was given in reply to a question of Sayyiditina Mu'aadhah Radiyallahu 'Anha mentioned at the beginning of this chapter. The 'ulama-have therefore given different explanations to this. Imaam Bayhaqi has given this explanation, that in the hadith where it has been denied, the denial is of it not being performed regularly, which is not refuting that it was performed occasionally. Meaning he did not perform it regularly. In the hadith where the affirmative is mentioned, i.e. that he performed this salaah, it will be taken to be performed more often. Some of the 'ulama have summed it up thus, that he only performed this salaah in the masjid when he returned from a journey, otherwise at ordinary times he performed it in the home. In this hadith (under discussion) the object is the denial that this salaah was performed in the masjid. It was only performed in the masjid when he returned from a journey, as mentioned in the above hadith.
পরিচ্ছেদঃ
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম সূর্য ঢলে পড়ার পর ৪ রাক’আত সালাত আদায় করতেন:
২২০. আবু আইয়ুব আল আনসারী (রাঃ) থেকে বর্ণিত। তিনি বলেন, নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম সূর্য হেলে গেলে ৪ রাক’আত সালাত আদায় করতেন। আমি বললাম, হে আল্লাহর রাসূল! আপনি সূর্য হেলে গেলে (গুরুত্বের সঙ্গে) ৪ রাক’আত সালাত আদায় করেন। রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম বললেন, সূর্য হেলার পর আকাশের দরজা খুলে দেয়া হয় এবং যোহরের সময় পর্যন্ত তা খোলা থাকে। আমি চাই এ সময় আমার কোন ভালো কাজ আকাশে পৌঁছুক। আমি বললাম, এর প্রতি রাক’আতেই কি কিরাআত পড়তে হয়? তিনি বললেন, হ্যাঁ। আমি বললাম, ২ রাক’আতের পর সালাম ফিরাতে হয় কি? তিনি বললেন, না।[1]
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ ، عَنْ هُشَيْمٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عُبَيْدَةُ ، عَنِ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ سَهْمِ بْنِ مِنْجَابٍ ، عَنْ قَرْثَعٍ الضَّبِّيِّ ، أَوْ عَنْ قَزَعَةَ ، عَنْ قَرْثَعٍ ، عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الأَنْصَارِيِّ ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , كَانَ يُدْمِنُ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ , فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّكَ تُدْمِنُ هَذِهِ الأَرْبَعَ رَكَعَاتٍ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ , فَقَالَ : " إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفْتَحُ عِنْدَ زَوَالِ الشَّمْسِ فَلا تُرْتَجُ حَتَّى تُصَلَّى الظُّهْرُ ، فَأُحِبُّ أَنْ يَصْعَدَ لِي فِي تِلْكَ السَّاعَةِ خَيْرٌ " ، قُلْتُ : أَفِي كُلِّهِنَّ قِرَاءَةٌ ؟ قَالَ : " نَعَمْ " . قُلْتُ : هَلْ فِيهِنَّ تَسْلِيمٌ فَاصِلٌ ؟ قَالَ : " لا " .
Abu Ayyub Ansaari Radiyallahu'Anhu says. "Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam always performed four rak'ahs after the time of za'waal. I said: 'O Messenger of Allah. You give much importance to these four rak'ahs after the zawaal of the sun?' Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam replied: 'The doors of the skies open from the zawaal of the sun till the zuhr salaah is
performed. I desire that a good deed of mine reaches the skies at that time'. I asked: 'Is there a recital in every rak'ah?' He replied: 'Yes'. I enquired: 'Should salaam be made at the end of two rak'ahs?' Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam replied 'No' (Salaam should be made only at the end of four rak'ahs)".
The sufis name this salaah as salaatuz zawaal, and this is included in the mustahab prayers. According to the majority of the muhadditheen this is the four sunan of zuhr salaah. The reason being, besides the sunan of zuhr, there is no other nafl prayer after zawaal (midday) that Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam performed regularly. In both cases according to both sayings this hadith and the ensuing one has no apparent relevance with the salaatut duha.
It is perplexing that Imaam Tirmidhi has mentioned this hadith in this chapter. The mashaa-ikh have given a few explanations regarding this. The first is that this was the ending time for chast, therefore it was naturally included here, and a separate chapter was not created. Some are of the opinion that this is due to an error committed by the copier (calligrapher), which resulted in this being mentioned here. Otherwise its original place was in the previous chapter. It is said that in a few copies of this kitaab, this hadith is mentioned under the previous chapter, and not in this chapter. Some have given other explanations too.
পরিচ্ছেদঃ
২২১. আবদুল্লাহ ইবনে সায়িব (রাঃ) থেকে বর্ণিত। রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম সূর্য হেলার পর হতে যোহরের পূর্ব পর্যন্ত ৪ রাক’আত সালাত আদায় করতেন এবং বলতেন, এ সময় আকাশের দরজা খুলে দেয়া হয়। আমার একান্ত ইচ্ছা, এ সময় আমার কোন সৎকাজ আল্লাহর দরবারে পৌছুক।[1]
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمِ بْنِ أَبِي الْوَضَّاحِ ، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ الْجَزَرِيِّ ، عَنْ مُجَاهِدٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ السَّائِبِ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي أَرْبَعًا بَعْدَ أَنْ تَزُولَ الشَّمْسُ قَبْلَ الظُّهْرِ وَقَالَ : " إِنَّهَا سَاعَةٌ تُفْتَحُ فِيهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ ، فَأُحِبُّ أَنْ يَصْعَدَ لِي فِيهَا عَمَلٌ صَالِحٌ " .
'Abdullah bin Saa-ib Radiyallahu'Anhu reports: "Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam performed four rak'ahs after zawaal before the zuhr salaah, and used to say: 'The doors of the heavens open at this moment. I like that a good deed of mine ascend there at this moment"'.
What deed can there be more pious and better than salaah, as this is the best among all devotions. Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam has said: "The coolness of my eye is in salaah". In another hadith it is stated: "The one that performs salaah, is like one having a private conversation with Allah".
পরিচ্ছেদঃ
২২২. আলী (রাঃ) থেকে বর্ণিত। তিনি যোহরের পূর্বে ৪ রাক’আত আদায় করতেন এবং বলতেন যে, সূর্য হেলার সময় নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম এ সালাত আদায় করতেন এবং তাতে দীর্ঘ কিরাআত পাঠ করতেন।[1]
حَدَّثَنَا أَبُو سَلَمَةَ يَحْيَى بْنُ خَلَفٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ عَلِيٍّ الْمُقَدَّمِيُّ ، عَنْ مِسْعَرِ بْنِ كِدَامٍ ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ ضَمْرَةَ ، عَنْ عَلِيٍّ ، أَنَّهُ " كَانَ يُصَلِّي قَبْلَ الظُّهْرِ أَرْبَعًا ، وَذَكَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّيهَا عِنْدَ الزَّوَالِ وَيَمُدُّ فِيهَا " .
'Ali Radiyallahu 'Anhu used to perform four rak'ahs before zuhr and used to say: "Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam also performed these four rak'ahs after zawaal, and recited long verses therein".
মুহাদ্দিসগণের মতে এখানে যোহরের ফরযের পূর্বের ৪ রাক’আত সুন্নাতের কথা বলা হয়েছে। কারণ সূর্য ঢলার পর রাসূলুল্লাহ (সাঃ) যোহরের সুন্নাত ছাড়া আর কোন নফল নামায নিয়মিত পড়তেন না। যদিও কেউ কেউ এটা “সালাতুয যাওয়াল” বলে উল্লেখ করেছেন, তবে এর কোন ভিত্তি নেই।
Imaam Ghazaali has stated in his Ihya 'Ulumid Deen, that it is desirable to recite the Surah Baqarah in these four rak'ahs, or a similar surah which consists of more than a hundred aayaat, so that a sunnah of Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam could be practised in reciting a lengthy portion.