লগইন করুন
পরিচ্ছেদঃ
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম সফর থেকে ফিরে আসলে আগে সালাত আদায় করতেন:
২১৯. আবদুল্লাহ ইবনে শাকীক (রহঃ) থেকে বর্ণিত। তিনি বলেন, আমি আয়েশা (রাঃ) কে জিজ্ঞেস করলাম, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কি চাশতের সালাত আদায় করতেন? তিনি বললেন, কোন সফর হতে ফিরে আসলে সালাত আদায় করতেন।[1]
حَدَّثَنَا حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ، قَالَ : حَدَّثَنَا كَهْمَسُ بْنُ الْحَسَنِ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ شَقِيقٍ ، قَالَ : قُلْتُ لِعَائِشَةَ : أَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي الضُّحَى ؟ قَالَتْ : " لا , إِلا أَنْ يَجِيءَ مِنْ مَغِيبِهِ " .
'Abdullah bin Shaqeeq relates: "I enquired from 'Aayeshah, that did
Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam perform the salaatut duha?". She replied: "No he did not regularly perform it, but when he returned from a journey he performed it".
রাসূলুল্লাহ (সাঃ) এর এটা অভ্যাস ছিল যে, সফর থেকে প্রত্যাবর্তন করলে সকাল বেলা মদিনায় প্রবেশ করতেন এবং সর্বপ্রথম মসজিদে গিয়ে নফল সালাত আদায় করতেন।
It was the noble habit of Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam that whenever he returned to Madinah Munawwarah, he entered the city in the morning. He first entered the masjid and performed nafl prayers. This reply of Sayyiditina 'Aayeshah Radiyallahu 'Anha is the opposite of what was given in reply to a question of Sayyiditina Mu'aadhah Radiyallahu 'Anha mentioned at the beginning of this chapter. The 'ulama-have therefore given different explanations to this. Imaam Bayhaqi has given this explanation, that in the hadith where it has been denied, the denial is of it not being performed regularly, which is not refuting that it was performed occasionally. Meaning he did not perform it regularly. In the hadith where the affirmative is mentioned, i.e. that he performed this salaah, it will be taken to be performed more often. Some of the 'ulama have summed it up thus, that he only performed this salaah in the masjid when he returned from a journey, otherwise at ordinary times he performed it in the home. In this hadith (under discussion) the object is the denial that this salaah was performed in the masjid. It was only performed in the masjid when he returned from a journey, as mentioned in the above hadith.