২২৫

পরিচ্ছেদঃ ২৬: অন্যায়-অত্যাচার করা হারাম এবং অন্যায়ভাবে নেওয়া জিনিস ফেরৎ দেওয়া জরুরী

১৮/২২৫। ইবনু উমার রাদিয়াল্লাহু ’আনহু হতে বর্ণিত, রাসূল সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম বলেছেন, ’’মু’মিন ব্যক্তি তার দ্বীনের প্রশস্ততায় থাকে; যতক্ষণ না সে অবৈধ রক্তপাতে লিপ্ত হয়।’’[1]

بَابُ تَحْرِيْمِ الظُّلْمِ وَالْأَمْرِ بِرَدِّ الْمَظَالِمِ - (26)

وعن ابنِ عمرَ رضي اللَّه عنهما قال قال رسولُ اللَّه صَلّى االلهُ عَلَيْهِ وسَلَّم : » لَنْ يَزَالَ الْمُؤمِنُ فِيفُسْحَةٍ مِنْ دِينِهِ مَالَمْ يُصِبْ دَماً حَراماً « رواه البخاري .

(26) Chapter: Unlawfulness of Oppression and Restoring Others Rights


Ibn `Umar (May Allah bepleased with them) reported: Messenger of Allah (PBUH) said, "A believer continuesto guard his Faith (and thus hopes for Allah's Mercy) so long as he does not shed blood unjustly". [Al-Bukhari]. Commentary: This Hadith has two meanings. Firstly, so long as a Muslim does not kill another Muslim withoutvalid reason, he remains, by the Grace of Allah, capable of acting upon the Deen. That is to say, he is more hopefulof the Mercy of Allah, and deserves it also, as long as he does not commit murder. When he kills an innocentperson, the gate of Allah's Compassion is closed on him. Ibn Al-Arabi interpretted this Hadith as follows: A Muslim will still have ample chance for accomplishing good deeds to face evil deeds until he sheds blood. Or, he has the chance of forgiveness until he sheds blood. (M.R.M.)


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ