হাদিসটি ইমেইলে পাঠাতে অনুগ্রহ করে নিচের ফর্মটি পুরন করুন
security code
৬৬৭

পরিচ্ছেদঃ ২৭: একা সালাত আদায়কারীর ইকামত দেয়া

৬৬৭. ’আলী ইবনু হুজুর (রহ.) ..... রিফা’আহ্ ইবনু রাফি আয যারকী (রাঃ) হতে বর্ণিত, রাসূলুল্লাহ (সা.) সালাতের কাতারে বসা ছিলেন এমন সময় ........ হাদীস (এতে আছে যে, আল্লাহর নির্দেশ অনুযায়ী তুমি উযূ করবে, এরপর তাশাহূদ [উযূর দু’আ] পড়বে, তারপর ইকামত বলবে, অতঃপর তাকবীর দিবে)।

الإقامة لمن يصلي وحده

أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ، ‏‏‏‏‏‏قال:‏‏‏‏ أَنْبَأَنَا إِسْمَاعِيلُ، ‏‏‏‏‏‏قال:‏‏‏‏ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَلِيِّ بْنِ يَحْيَى بْنِ خَلَّادِ بْنِ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ الزُّرَقِيُّ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ أَبِيهِ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ جَدِّهِ، ‏‏‏‏‏‏عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ رَافِعٍ، ‏‏‏‏‏‏ أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَا هُوَ جَالِسٌ فِي صَفِّ الصَّلَاةِ الْحَدِيثَ . تخریج دارالدعوہ: سنن ابی داود/الصلاة ۱۴۸ (۸۶۱)، سنن الترمذی/الصلاة ۱۱۱ (۳۰۲) مطولاً، (تحفة الأشراف: ۳۶۰۴)، مسند احمد ۴/۳۴۰، وقد أخرجہ: سنن ابی داود/الصلاة ۱۴۸ (۸۵۷، ۸۵۸، ۸۵۹، ۸۶۰)، سنن ابن ماجہ/الطہارة ۵۷ (۴۶۰)، ویأتي عند المؤلف: ۱۰۵۴، ۱۱۳۷، ۱۳۱۴، ۱۳۱۵ (صحیح) صحيح وضعيف سنن النسائي الألباني: حديث نمبر 668 - صحيح

27. The Iqamah For One Who Is Praying Alone


It was narrated from Rifa'ah bin Rafi' that while the Messenger of Allah (ﷺ) was sitting in the row for prayer. The Hadith. [1]

[1]With this chain, At-Tirmidhi recorded it (No. 302) and An-Nasai in Al-Kubra (No. 1631). It is the narration about the man who prayed incorrectly, and in it, the Prophet instructed him: Then Tashhad, then say the Iqamah. And they say that the meaning of Tashhad here is call the Adhan. An-Nasai recorded the Hadith with different chains (1054, 1137, 1314,1315). Whereas the wording narrated by At- Tirmidhi, and the author in Al-Kubra, mentions what the author mentioned in the chapter, the other cited versions that An-Nasai in this hook quoted do not. So it is as if he narrated the chain here for Hadith, indicating the same version that At-Tirmidhi narrated, and he himself in Al-Kubra, but he did not want to narrate the actual text here. Abu Dawud also narrated it with the order for the Adhan and Iqamah, through a different route of transmission (No. 861). And it is among the proofs used for the view that the Adhan and Iqamah are obligatory - since it has been ordered in the Hadith of the one who prayed incorrectly.