২৪০

পরিচ্ছেদঃ

রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম টেনে টেনে কিরাআত পাঠ করতেন:

২৪০. কাতাদা থেকে বর্ণিত। তিনি বলেন, আমি আনাস ইবনে মালিক (রাঃ) কে জিজ্ঞেস করলাম, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম এর কিরাআত কিরূপ ছিল? তিনি বললেন, টেনে পড়তেন।[1]

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا وَهْبُ بْنُ جَرِيرِ بْنِ حَازِمٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبِي ، عَنْ قَتَادَةَ ، قَالَ : قُلْتُ لأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ : كَيْفَ كَانَتْ قِرَاءَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ؟ فَقَالَ : " مَدًّا " .

حدثنا محمد بن بشار قال حدثنا وهب بن جرير بن حازم قال حدثنا ابي عن قتادة قال قلت لانس بن مالك كيف كانت قراءة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال مدا


Qataadah reports: "I inquired from Anas Radiyallahu 'Anhu: 'How was the
recital of Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam ?' He replied: 'He recited (The words of madd) with a madd"'.

The words that are to be recited with madd were recited with a madd (long intonation). This can only be done if one recites steadily, and with care. It is difficult to pronounce the madd if one recites hastily. From this, both things are apparent. One should recite steadily, and recite the madds, where they appear. The commentators of hadith have written that there are laws governing the recital of the rnadd. These are described fully in the books of tajweed. It is necessary to implement them. In our times the Qurraa (Qaaris) stretch the madd so much, overdoing it. Only the things that are done according to its laws and fundamentals are correct. Excess or deficiency are both abhorred.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
৪৪. রাসূলুল্লাহ (ﷺ) এর কিরাআত (باب ما جاء في قراءة رسول الله ﷺ)