পরিচ্ছেদঃ
রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম প্রতি মাসে ৩টি করে রোযা রাখতেনঃ
২২৯. আবদুল্লাহ (রাঃ) থেকে বর্ণিত। রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম প্রতি মাসের প্রথমদিকে তিনটি করে রোযা রাখতেন। জুমু’আর দিন খুব কমই ইফতার করতেন।[1]
حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ دِينَارٍ الْكُوفِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى ، وَطَلْقُ بْنُ غَنَّامٍ ، عَنْ شَيْبَانَ ، عَنْ عَاصِمٍ ، عَنْ زِرِّ بْنُ حُبَيْشٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , يَصُومُ مِنْ غُرَّةِ كُلِّ شَهْرٍ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ , وَقَلَّمَا كَانَ يُفْطِرُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ " .
'Abdullah bin Mas'ud Radiyallahu 'Anhu reports: "Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam fasted for three days at the beginning of every month, and he very seldom did not fast on Friday".
বিভিন্ন হাদীসে প্রতি মাসে ৩ দিন রোযা রাখার প্রতি উৎসাহ প্রদান করা হয়েছে। যেমন- প্রত্যেক সৎ কাজের সওয়াব দশগুণ বৃদ্ধি করা হয়, এ হিসেবে ৩টি পূর্ণ রোযার সওয়াব ১ মাসের রোযার সমপরিমান হয়। এভাবে যে ব্যক্তি প্রতি মাসে ৩ দিন রোযা রাখল সে যেন সারা বছরই রোযা রাখল। রাসূলুল্লাহ (সাঃ) প্রতি মাসে ৩ দিন রোযা রাখতেন। কখনো মাসের শুরুতে ৩ দিন রোযা রাখতেন, কখনো চন্দ্রমাসের ১৩, ১৪ ও ১৫ তারিখে রোযা রাখতেন।
One has been persuaded in many ahaadith to observe saum for three days in every month. The thawaab (reward) for every good deed is tenfold, therefore the fasting of three days will add up to the thawaab of thirty days. In this manner it will be as if one has fasted for one's whole life. Many ahaadith have been mentioned regarding the fixing of the three days. There are no differences in this. At times on every Monday and Thursday. Sometimes on the thirteenth, fourteenth and fifteenth. In the same way he fasted at other times too. It is mentioned in an ensuing hadith by Sayyiditina 'Aayeshah Radiyallahu 'Anha that Sayyidina Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam did not fix special days for fasting. Sayyidina Ibn 'Abbaas Radiyallahu 'Anhu says: 'Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam did not omit the fasting of the ayyaami beed (13th, 14th and 15th day of the Islaamic lunar month) at home or while on his travels'. The second point in the above hadith is the fasting on Fridays. From this hadith it is found that the fast of Fridays were given importance, but in another hadith it has been prohibited to fast on friday only. For this reason some of the 'ulama, due to the above hadith are of the opinion that it is mustahab to fast on friday and some 'ulama due to the hadith wherein it has been prohibited, are of the opinion that it is makruh to fast on friday only. The Hanafis hold both opinions.