পরিচ্ছেদঃ ২২৯: সোমবার ও বৃহস্পতিবার রোযা রাখার ফযীলত
১/১২৬৩। আবূ কাতাদাহ রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম-কে সোমবার দিনে রোযা রাখা সম্পর্কে জিজ্ঞাসা করা হলে তিনি বললেন, “ওটি এমন একটি দিন, যেদিন আমার জন্ম হয়েছে, যেদিন আমি (নবীরূপে) প্রেরিত হয়েছি অথবা ঐ দিনে আমার প্রতি (সর্বপ্রথম) ’অহী’ অবতীর্ণ করা হয়েছে।” (মুসলিম) [1]
(229) بَابُ اِسْتِحْبَابِ صَوْمِ الْاِثْنَيْنِ وَالْخَمِيْسِ
عَنْ أَبي قَتَادَةَ رضي الله عنه: أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم سُئِلَ عَنْ صَومِ يَوْمِ الاِثْنَيْنِ، فَقَالَ: «ذَلِكَ يَومٌ وُلِدْتُ فِيهِ، وَيَومٌ بُعِثْتُ، أَوْ أُنْزِلَ عَلَيَّ فِيهِ». رواه مسلم
(229) Chapter: The Desirability of Observing Saum (Fasting) on Monday and Thursday
Abu Qatadah (May Allah be pleased with him) reported:
The Messenger of Allah (ﷺ) was asked about fasting on Mondays. He said, "That is the day on which I was born and the day on which I received Revelation."
[Muslim].
Commentary: This Hadith points out the excellence of fasting on Mondays. The reason behind this, as is stated in the Hadith, is that the Prophet (PBUH) was born on it and that it was the day on which he received the first Revelation. It coincided with the 17th Ramadan as well.