পরিচ্ছেদঃ ২১০: জুমার দিনের মাহাত্ম্য ও গুরুত্ব
৭/১১৬০। সামুরাহ রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, তিনি বলেন, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম বলেছেন, “যে ব্যক্তি জুমার দিনে ওযু করল তাহলে তা যথেষ্ট ও উত্তম। আর যে গোসল করল, (তার) গোসল হল সর্বোত্তম।” (আবূ দাউদ, তিরমিযী হাসান)[1]
(210) بَابُ فَضْلِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَوُجُوْبِهَا وَالْاِغْتِسَالِ لَهَا
وَعَنْ سَمُرَةَ رضي الله عنه، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم: «مَنْ تَوَضَّأَ يَوْمَ الجُمُعَةِ فَبِهَا وَنِعْمَتْ وَمَنِ اغْتَسَلَ فَالغُسْلُ أَفْضَلُ» رواه أَبُو داود والترمذي، وقال: حديث حسن
(210) Chapter: The Excellence of Friday Prayer
Samurah (May Allah be pleased with him) reported:
The Messenger of Allah (ﷺ) said, "It suffices to perform Wudu' properly for the Friday prayer; but it is better to take a bath."
[Abu Dawud and At-Tirmidhi].
Commentary: This Hadith supports the contention of those who do not hold the Ghusl obligatory for two reasons. Firstly, it allows one to perform Wudu'. In fact, it has been regarded good. Secondly, the Ghusl has been regarded better, from which one can safely infer the permission to leave it. In any case, there is no doubt about its being Masnun (Sunnah of the Prophet (PBUH)) and Mustahabb (desirable). The time of the Ghusl is from the daybreak to the time of Salat-ul-Jumu`ah.