সহীহ শামায়েলে তিরমিযী ১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)

পরিচ্ছেদঃ

রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম আংটি ডান ও বাম হাতে পরিধান করতেন- এ সম্পর্কে উভয় ধরনের হাদীস বর্ণিত আছে। ইমাম বুখারী (রহঃ) ও ইমাম তিরযিমী (রহঃ) এর মতে ডান হাতে আংটি পরিধান করার হাদীস প্রাধান্যযোগ্য। তবে এ অধ্যায়ে ইমাম তিরমিয়ীর শিরোণাম থেকেই স্পষ্ট হয়ে যায়, তিনি ডান হাতে পরিধান করার হাদীসসমূহকে প্রাধান্য দিয়েছেন।


নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন:

৭৫. আলী ইবনে আবু তালেব (রাঃ) হতে বর্ণিত নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন।[1]

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَهْلِ بْنِ عَسْكَرٍ الْبَغْدَادِيُّ ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، قَالا : أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ حَسَّانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلالٍ ، عَنْ شَرِيكِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي نَمِرٍ ، عَنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُنَيْنٍ ، عَنِ أَبِيهِ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ : أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ " يَلْبَسُ خَاتَمَهُ فِي يَمِينِهِ "

حدثنا محمد بن سهل بن عسكر البغدادي ، وعبد الله بن عبد الرحمن ، قالا : أخبرنا يحيى بن حسان ، قال : حدثنا سليمان بن بلال ، عن شريك بن عبد الله بن أبي نمر ، عن إبراهيم بن عبد الله بن حنين ، عن أبيه ، عن علي بن أبي طالب : أن النبي صلى الله عليه وسلم كان " يلبس خاتمه في يمينه "


'Ali bin Abi Taalib Radiyallahu 'Anhu says: "Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam wore his ring in the right hand".

Various narrations have been quoted regarding whether Sayyidina Rasulullah Sallallahu'Alayhi Wasallam wore the ring on his right or the left hand. A group of muhadditheen have preferred the view that he wore the ring on his right hand. This is also the view of Imaam Bukhaari, Imaam Tirmidhi, and other muhadditheen.' A few of the 'ulama have concluded that he wore it on the right hand, but sometimes wore it on the left. The 'ulama differ as to which hand it is best to wear a ring. Among the Hanafi 'ulama there are different opinions. A few say it is best to wear it on the left hand and others say both hands are equal. Shaami has quoted both views. Mulla 'Ali Qaari has quoted a saying of the Hanafis, that it is best to wear it on the right hand. According to the madhhab, the view stated by Shaami is more reliable (acceptable). Imaani Nawawi has stated that it is permissible according to the majority of the 'ulama, to wear it on either hand without karaahah. The Maalikis state it is better to wear it on the left hand. In short both are proven from the hadith. The 'ulama have also given preference to both. It is mentioned in Durri Mukhtaar from Qahistani that it has become a symbol of the Rawaafid (Shi'as) to wear a ring on the right hand, therefore it is waajib to abstain from wearing it on the right hand. The author of Durri Mukhtaar says that it is possible that it was the symbol of the Rawaafid at that time and now it is not. Maulana Cangohi writes in his kitaab 'Kaukabi Durri' that because the wearing of the ring on the left hand is the symbol of the Rawaafid, it is makruh to do so. Maulana (Khalil Ahmad) Saharanpuri has given- the same view in his 'Badh-lul Majhud' and has also written that although there is a difference of opinion whether the Rawaafid are Muslims or non-Muslims, there is no difference of opinion in that they are faasiqs. It is very important to save one's self from imitating the fussaaq (plural of faasiq). (Now after the Iranian revolution the belief of the Rawaafid (Shi'ah) has been openly propagated and made known. They reject the fundamental beliefs of Islaam and hence are apostates and out of the fold of Islaam).


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)

পরিচ্ছেদঃ

সাহাবীগণও তাঁর অনুসরণে ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন:

৭৬. হাম্মাদ ইবনে সালামা (রহঃ) হতে বর্ণিত। তিনি বলেন, আমি আবু রাফি’কে ডান হাতে আংটি পরিধান করতে দেখে কারণ জিজ্ঞেস করলাম। জবাবে তিনি বললেন, আমি আবদুল্লাহ ইবনে জাফরকে ডান হাতে আংটি পরিধান করতে দেখেছি। আর আবদুল্লাহ ইবনে জাফর (রাঃ) বলেন, তিনি রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম কে ডান হাতে আংটি পরিধান করতে দেখেছেন।[1]

حَدَّثَنَا حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ ، قَالَ : رَأَيْتُ ابْنَ أَبِي رَافِعٍ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ , فَقَالَ : رَأَيْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ وَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ : " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ " .

حدثنا حدثنا أحمد بن منيع ، قال : حدثنا يزيد بن هارون ، عن حماد بن سلمة ، قال : رأيت ابن أبي رافع يتختم في يمينه فسألته عن ذلك , فقال : رأيت عبد الله بن جعفر يتختم في يمينه وقال عبد الله بن جعفر : " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يتختم في يمينه " .


Hazrat Hammaad bin Salamah says that he saw Hazrat Abdur Rahman bin Abi Rafe' wearing a ring on his right hand. He asked him the reason and he replied, "I had seen Hazrat Abdullah bin Ja'far radiyallahu anhu wearing a ring on his right hand, and he said that he had seen the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam wear a ring on the right hand."


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)

পরিচ্ছেদঃ

৭৭. সালত ইবনে আবদুল্লাহ (রহঃ) হতে বর্ণিত। তিনি বলেন, ইবনে আব্বাস (রাঃ) তাঁর ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন। আমার যতদূর মনে পড়ে তিনি শুধু বলেছিলেন, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন।

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حُمَيْدٍ الرَّازِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا جَرِيرٌ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ ، عَنِ الصَّلْتِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ ، يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ , وَلا إِخَالُهُ إِلا قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " يَتَخَتَّمُ فِي يَمِينِهِ " .

حدثنا محمد بن حميد الرازي ، قال : حدثنا جرير ، عن محمد بن إسحاق ، عن الصلت بن عبد الله ، قال : كان ابن عباس ، يتختم في يمينه , ولا إخاله إلا قال : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم " يتختم في يمينه " .


Salt bin Abdullah says that Hazrat Ibn Abbas radiyallahu anhu wore a ring on the right hand, and as far as I can remember he used to say that the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam also wore it on the right hand.

Imam Tirmizi has written this hadith briefly. It is mentioned with more detail in the Abu Daud. Ibn Ishaq says, "I have seen Salt wear a ring on the smallest finger of his right hand (this is known as the chungla finger in Urdu). I enquired the reason from him.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)

পরিচ্ছেদঃ

রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম এর আংটির পাথরটি হাতের তালুর দিকে সন্নিহিত করে রাখতেন:

৭৮. ইবনে উমার (রাঃ) হতে বর্ণিত। তিনি বলেন, রাসূলুল্লাহর একটি রৌপ্যের আংটি তৈরি করান, যার পাথর স্থাপিত দিকটি তাঁর হাতের তালুর দিকে সন্নিহিত করে রাখেন। এ আংটিতে তিনি ‘মুহাম্মাদুর রাসূলুল্লাহ’ অংকিত করান। তবে অন্য কাউকে তা অংকিত করার ব্যাপারে কঠোর নিষেধাজ্ঞা আরোপ করেন। ঐ আংটিটি মু’আয়কীবের হাত থেকে আরীস কূপে পড়ে যায়।[1]

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عُمَرَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سُفْيان ، عَنْ أَيُّوبَ بْنِ مُوسَى ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ : " أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ ، وَجَعَلَ فَصَّهُ مِمَّا يَلِي كَفَّهُ ، وَنَقَشَ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ، وَنَهَى أَنْ يَنْقُشَ أَحَدٌ عَلَيْهِ " وَهُوَ الَّذِي سَقَطَ مِنْ مُعَيْقِيبٍ فِي بِئْرِ أَرِيسٍ .

حدثنا محمد بن أبي عمر ، قال : حدثنا سفيان ، عن أيوب بن موسى ، عن نافع ، عن ابن عمر : " أن النبي صلى الله عليه وسلم اتخذ خاتما من فضة ، وجعل فصه مما يلي كفه ، ونقش فيه محمد رسول الله ، ونهى أن ينقش أحد عليه " وهو الذي سقط من معيقيب في بئر أريس .


Hazrat Ibn Umar radiyallahu anhu reports, "The Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam had a ring made of silver. The top portion remained towards the inside. On it was engraved 'Muhammad the Rasoolullah'. The people were prohibited from making this inscription on their rings. This is the same ring which fell from the hands of Hazrat Mu'ayqib radiyallahu anhu into
the well of Arees during the reign of Hazrat Uthman radiyallahu anhu."

The reason for the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam prohibiting the Sahabah radiyallahu anhum to make the same inscription on their rings is because the Sahabah radiyallahu anhum followed and imitated the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam in every sphere of life, and by doing so it was feared that there would be a confusion with the original seal. Hazrat Mu'ayqib radiyallahu anhu was a Sahabi and the guardian (keeper) of the ring of the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam. When the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam did not wear the ring it was kept by Hazrat Mu'ayqib radiyallahu anhu. In the same manner it was kept by him during the reign of Hazrat Abubakr, Hazrat Umar and Hazrat Uthman radiyallah anhum. During the reign of Hazrat Uthman radiyallahu anhu, while sitting at the well of Arees, Hazrat Mu'ayqib radiyallahu anhu was giving the ring to Hazrat Uthman radiyallah anhu or was taking it from him and it accidentally fell into the well. This incident is mentioned in many ahaadith. As to whether it fell from the hands of Hazrat Uthman radiyallahu anhu or from the hands of Mu'ayqib radiyallahu anhu, the Ulama have adopted the view that it was the latter. Both ahaadith agree that it happened between them.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)

পরিচ্ছেদঃ

হাসান ও হুসাইন (রাঃ) বাম হাতে আংটি পরিধান করতেন:

৭৯. জাফর ইবনে মুহাম্মাদ (রহঃ) হতে বর্ণিত। তিনি তার পিতার হতে বর্ণনা করেন যে, হাসান ও হুসাইন (রাঃ) বাম হাতে আংটি পরিধান করতেন।[1]

حَدَّثَنَا حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا حَاتِمُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : كَانَ الْحَسَنُ ، وَالْحُسَيْنُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا " يَتَخَتَّمَانِ فِي يَسَارِهِمَا " .

حدثنا حدثنا قتيبة بن سعيد ، قال : حدثنا حاتم بن إسماعيل ، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه ، قال : كان الحسن ، والحسين رضي الله عنهما " يتختمان في يسارهما " .


Imam Muhammad Baaqir relates that Hazrat Hasan radiyallhu anhu and Hazrat Husain radiyallahu anhu, both wore their rings on their left hands.

This hadith is contrary to the ones mentioned at the beginning of the chapter by Imam Tirmizi. It is stated there that the ring was worn on the right hand. An explanation can be given that the intention here is to indicate that after mentioning all the ahaadith, this narration that is contrary to the others may be of a weak chain. According to this humble servant, the mentioning of the right hand shows that this is the preferred method. This narration (under discussion) indicates that this too is permissible. Some of the learned have explained that in translations, according to the practice of the Muhadditheen, the word, 'am fee yasaarihi' has been removed i.e. thProphet of Allah sallallahu alaihe wasallam used to wear the ring on the right hand or the left. According to this explanation no narration will be different from a translation.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)

পরিচ্ছেদঃ

স্বর্ণের আংটি ব্যবহার করা যাবে না:

৮০. ইবনে উমার (রাঃ) হতে বর্ণিত। তিনি বলেন, রাসূলুল্লাহ সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম একটি স্বর্ণের আংটি তৈরি করান। তিনি তা ডান হাতে পরিধান করতেন। সাহাবায়ে কেরাম (রাঃ)ও তাঁর দেখাদেখি স্বর্ণের আংটি তৈরি করান। এক পর্যায়ে তিনি স্বর্ণের আংটিটি খুলে ফেলেন এবং বলেন, আমি কখনো তা পরিধান করব না। অতঃপর সাহাবায়ে কেরাম (রাঃ)ও তাঁদের আংটি খুলে ফেলেন।[1]

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ الْمُحَارِبِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ أَبِي حَازِمٍ ، عَنْ مُوسَى بْنِ عُقْبَةَ ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، قَالَ : اتَّخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَاتَمًا مِنْ ذَهَبٍ ، فَكَانَ يَلْبَسُهُ فِي يَمِينِهِ ، فَاتَّخَذَ النَّاسُ خَوَاتِيمَ مِنْ ذَهَبٍ فَطَرَحَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وَقَالَ : " لا أَلْبَسُهُ أَبدًا " فَطَرَحَ النَّاسُ خَوَاتِيمَهُمْ .

حدثنا محمد بن عبيد الله المحاربي ، قال : حدثنا عبد العزيز بن أبي حازم ، عن موسى بن عقبة ، عن نافع ، عن ابن عمر ، قال : اتخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم خاتما من ذهب ، فكان يلبسه في يمينه ، فاتخذ الناس خواتيم من ذهب فطرحه صلى الله عليه وسلم , وقال : " لا ألبسه أبدا " فطرح الناس خواتيمهم .


Hazrat Ibn Umar radiyallahu anhu relates that the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam had a ring made of gold which he wore on his right hand. The Sahabah radiyallahu anhum in imitating the Prophet of Allah sallallahu alaihe wasallam also had gold rings made for themselves. Thereafter, the Prophet of Allah sallallah alaihe wasallam threw away the gold ring
and said, "I will never wear it again."

ইসলামের প্রাথমিক যুগে স্বর্ণের ব্যবহার বৈধ ছিল। এজন্য রাসূলুল্লাহ (সাঃ) প্রথমে স্বর্ণের আংটি তৈরি করান এবং পরিধান করেন। অতঃপর সাহাবীগণও তাঁর অনুসরণে স্বর্ণের আংটি তৈরি করান। যখন স্বর্ণের ব্যবহার পুরুষের জন্য নিষিদ্ধ হয়, রাসূলুল্লাহ (সাঃ) তখন সে আংটিটি খুলে ফেলেন এবং সাহাবীগণও খুলে ফেলেন।


It was permissible to wear gold in the early periods of Islam. Subsequently, this was ordained haraam for men. All the Ulama are unanimous in that it is haraam for men to wear gold. Imam Nawawi has also stated the unanimous verdict of the Ulama in this respect. This subject is discussed at length in the books of fiqh. It will not be appropriate to discuss it here.


হাদিসের মানঃ সহিহ (Sahih)
পুনঃনিরীক্ষণঃ
সহীহ শামায়েলে তিরমিযী
১৩. নবী (ﷺ) ডান হাতে আংটি পরিধান করতেন (باب ما جاء في تختم رسول الله ﷺ)
দেখানো হচ্ছেঃ থেকে ৬ পর্যন্ত, সর্বমোট ৬ টি রেকর্ডের মধ্য থেকে