১৭৫৭

পরিচ্ছেদঃ ৩৩৪ : এশার নামাযের পর কথাবার্তা বলা মাকরূহ

৩/১৭৫৭। আনাস রাদিয়াল্লাহু আনহু হতে বর্ণিত, একদিন [মসজিদে] সাহাবায়ে কেরাম নবী সাল্লাল্লাহু আলাইহি ওয়াসাল্লাম-এর আগমনের প্রতীক্ষায় ছিলেন। অতঃপর তিনি প্রায় অর্ধ রাত্রিতে তাঁদের নিকট আগমন করলেন এবং তাঁদেরকে নিয়ে নামায অর্থাৎ এশার নামায পড়লেন। বর্ণনাকারী বলেন, তারপর তিনি আমাদের মাঝে বক্তব্য রাখলেন। তাতে তিনি বললেন, ’’শোন! লোকেরা নামায সমাধা করে ঘুমিয়ে পড়েছে। আর তোমরা যতক্ষণ পর্যন্ত নামাযের অপেক্ষা করছিলে, ততক্ষণ পর্যন্ত অব্যাহত-ভাবে নামাযের মধ্যেই ছিলে।’’ (বুখারী)[1]

(334) بَابُ كَرَاهَةِ الْحَدِيْثِ بَعْدَ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ

وَعَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عنه: أَنَّهُم انتَظَرُوا النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم، فَجَاءَهُمْ قَرِيباً مِنْ شَطْرِ اللَّيْلِ فَصَلَّى بِهِمْ - يَعْنِي : العِشَاءَ - ثمَّ خَطَبنا فَقَالَ: «أَلاَ إِنَّ النَّاسَ قَدْ صَلَّوا، ثُمَّ رَقَدُوا، وَإِنَّكُمْ لَنْ تَزَالُوا فِي صَلاَةٍ مَا انْتَظَرْتُمُ الصَّلاَةَ» . رواه البخاري

(334) Chapter: Abomination of Holding Conversation after 'Isha' (Night) Prayer


Anas (May Allah be pleased with him) said: Once the Prophet (ﷺ) delayed the 'Isha' (night) prayer till midnight. He (ﷺ) turned to us after the prayer and said, "All the people slept after offering their prayers, but you who waited, will be accounted as if you were engaged in your prayer throughout the period." [Al- Bukhari]. Commentary: We learn the following three points from this Hadith: First: `Isha' prayer can be deferred till midnight. Second: It is permissible to keep awake for it to offer it in congregation. It is also permissible to engage in a beneficial activity after `Isha' prayer involving such important matters as acquiring teaching knowledge or even spending time with one's wife or guest. Third: The period spent in waiting will be treated as time spent in Salat and its reward will also be greater in similar proportions.